Congreszaal huren in Brussel? Ontdek het beste wat de hoofdstad te bieden heeft

In Brussel, de hoofdstad van 500 miljoen Europeanen, zijn ook meer dan 2000 internationale organisaties gevestigd. Van kleine ngo’s tot vestigingen van grote industriebedrijven of internationale instellingen, stuk voor stuk dragen ze bij tot de mondiale uitstraling van Brussel. Wij bieden hun de mogelijkheid om in Brussel hun congressen en algemene vergaderingen te organiseren. Maar ook de centrale ligging van de Europese hoofdstad en haar innoverende centres of excellence maken van Brussel een topbestemming.

Een congres organiseren in Brussel? De perfecte congreszaal vindt u hier

Naast SQUARE, een van de absolute pioniers, zijn er niet minder dan 6 toplocaties en congreszalen in Brussel met een capaciteit van meer dan 1.000 deelnemers: we hebben het dan onder meer over The Egg, Tour & Taxis, Bozar, Brussels Kart Expo, Flagey, Wild Gallery en SQUARE.

En als uw verwacht bezoekersaantal tussen 500 en 1.000 deelnemers ligt, wijst de Venue Finder van Brussels Special Venues u de weg naar nog een tiental andere locaties.

Plenumzalen, auditoria, comitézalen, uitstal-, networking- en posterruimte, spitstechnologie on-site, hybrideoplossingen, hotels in de onmiddellijke omgeving, onvergetelijke locaties voor recepties: dat alles staat tot uw beschikking op prachtige, heel bereikbare locaties. De Brussels Special Venues laten niets aan het toeval over.

Het Congrespaleis in Brussel, een locatie die tot de verbeelding spreekt

Al meer dan 60 jaar staat Brussel stevig op de kaart als congresbestemming. In 2018 vierde het Brusselse Congrespaleis immers zijn 60e verjaardag. Intussen is deze tot de verbeelding sprekende locatie volledig gerenoveerd en omgedoopt tot SQUARE BRUSSELS CONVENTION CENTRE. Die lange geschiedenis is ook een bewijs van de plaats die Brussel al decennialang inneemt als gewilde congres- en conferentiebestemming.

Het congrespaleis van Brussel heeft navolging gekregen! Door de jaren zijn er in Brussel verschillende congreszalen bijgekomen, van ietwat bescheidener locaties tot plenumzalen met een capaciteit van 1000 personen, om tegemoet te komen aan de vraag naar congresruimtes in de toen nog prille hoofdstad van Europa. En de opmars van Brussel als congresbestemming is duidelijk niet te stuiten, want sinds 1958 zijn er continu hoogstaande locaties bijgekomen in de meest uiteenlopende stijlen, zodat niemand nu nog om Brussel als conferentiehoofdstad heen kan.

SQUARE: Een stukje geschiedenis

We kunnen Brussel gerust de geboorteplaats noemen van dit soort congreszalen…

Gebouwd voor de Wereldtentoonstelling van 1958

Construction du palais des congrès, SQUARE

Het Congrespaleis van Brussel werd gebouwd voor de Wereldtentoonstelling van 1958, toen duidelijk werd dat er in de hoofdstad nood was aan sites die plaats zouden bieden aan internationale conferenties.

En blijkbaar was het bestaan van het Congrespaleis voor personaliteiten met internationale uitstraling zoals Paul-Henri Spaak, Robert Schuman en Konrad Adenauer een bijkomend argument om Brussel naar het voorplan te halen en te behouden als vestigingsplaats van de Europese instellingen. Het Congrespaleis in Brussel, pionier in Europa, was op dat moment immers een van de slechts twee congreszalen van dit type in de hele wereld.

In het imposante ondergrondse gebouw bevond zich bovendien belangrijk cultureel erfgoed: René Magritte, Paul Delvaux en Louis Van Lint hadden er drie enorme muurschilderingen aangebracht, die met zorg bewaard zijn gebleven en die men vandaag nog steeds kan bewonderen.

Helemaal in hartje Brussel, met meer dan 200.000 congresgangers per jaar

Bâtiment rénové : Le Square bruxelles

Het Congrespaleis bevindt zich op de Kunstberg in het hart van de stad. Sinds mensenheugenis staat deze locatie bekend als handelscentrum en machtsbastion.

Van de 10e eeuw tot aan de brand van 1730 trok het prachtige paleis van de hertogen van Brabant, waar ook Keizer Karel V verblijf hield, talrijke kooplui in luxewaren aan, maar ook, zoals toen gebruikelijk was, bedelaars en arme mensen die afkwamen op al die weelde.

Aan het einde van de 19e eeuw liet koning Leopold II de Kunstberg opnieuw aanleggen. De tuinen, terrassen en fonteinen moesten het zenuwcentrum van Brussel meer uitstraling en prestige geven.

In de jaren 1950 werd dan besloten het Congrespaleis grotendeels ondergronds te vestigen op de Kunstberg, een locatie met een rijke geschiedenis die weer tot bloei kwam. Zo opende het Brusselse Congrespaleis in 1958 de deuren in hartje Brussel, als eerste gebouw in zijn soort in Europa.

Tegenwoordig krijgt het jaarlijks ca. 200.000 bezoekers over de vloer die afkomen op de vele activiteiten die er plaatsvinden in het kader van congressen, conferenties, expo’s, festivals, beurzen en andere evenementen.

Ook het beroep van hostess is in Brussel ontstaan

Premières hotesses d'accueil lors de l'exposition universelle de Bruxelles en 1958

Het beroep van hostess, dat men tegenwoordig overal kent, is ontstaan in het Brusselse Congrespaleis ten tijde van de Wereldtentoonstelling van 1958. Dat was de eerste keer dat een legertje jongedames werd ingezet om de bezoekers, wel meer dan 33.000, te ontvangen. Het was in Brussel, hoofdstad van congressen en beurzen, dat ‘meertalige jongedames van goeden huize’ – zoals men het toen placht te formuleren – daar een betaalde baan van konden maken (niet te verwarren met de stewardessen die toen al aan de slag waren bij de luchtvaartmaatschappijen).

Ook op dat vlak was Brussel een pionier.

Financiële en praktische ondersteuning: nog een Brusselse specialiteit

Kies voor uw internationaal beroeps- of B2B-event een congreszaal in Brussel en u staat er nooit alleen voor! U kunt niet alleen rekenen op de hulp van Heidi Martens, Association Manager van Brussels Special Venues, maar ook gebruikmaken van de vier ondersteuningsprogramma’s die het congresbureau van visit.brussels aanbiedt.

Dus: hulp nodig bij de financiering of organisatie van uw congres? visit.brussels biedt alles van Bid Support (hulp om uw organisatie te overtuigen het congres in Brussel te laten doorgaan), het leggen van contacten en ontwikkelen van relaties met de juiste mensen ter plaatse tot contact met lokale partners en leveranciers voor het onthaal van de congresgangers: flexibele diensten die u kunt combineren op maat van uw behoeften.

COVID-19-update – Aarzel niet om te boeken: wij volgen de situatie op de voet en zijn flexibel. Meer weten